Kisah di sebalik doa.

Berdoalah! Berdoalah! Berdoalah!

Allah s.w.t sangat sukakan hambanya yang berdoa. Berlainan dengan manusia, makin diminta makin jemu, tapi dengan Allah s.w.t, makin kita pinta, makin disukainya.

Adakalanya kita terperanjat dengan doa kita dimakbulkan, padahal Allah s.w.t, telah berjanji untuk mengabulkan doa hambanya yang meminta. Lebih-lebih di kala dan situasi tertentu. Berdoa untuk muslimin lain, antara azan dan qamat, satu pertiga terakhir malam, di dalam sujud, sewaktu berpuasa, di multazam, di padang arafah, bermusafir dan banyak lagi!

Firman Allah:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي

سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina” (Surah Al-Ghaafir, ayat 60)

Berdoalah untuk syurga! Berdoalah untuk keampunan dan keredhaan Allah! Berdoalah untuk kedua ibubapa kita samada masih ada atau tidak, berdoalah untuk umat kita, berdoalah untuk segala kebaikan dunia dan akhirat!

Saya teringat dua kisah doa peribadi saya.

Pertamanya, sewaktu di sekolah menengah berasrama. Saya memohon kepada Allah dikurniakan “pocket money” sebanyak 3 kali. Saya mendapat hadiah RM 10 sebanyak 3 kali dari 3 orang yang tak disangka-sangka. Allah mahu mengajar saya untuk berdoa!

Anak pertama saya, adalah lelaki. Yang kedua perempuan dan ketiga juga perempuan. Ada kisah doa di sebalik jantina anak-anak saya sebenarnya. Sebelum saya dikurniakan anak pertama, setelah solat, saya berdoa supaya dikurniakan anak yang saleh, isteri mengaminkan. Sebelum anak kedua, saya berdoa untuk anak yang salehah, isteri mengaminkan. Sebelum anak ketiga, saya berdoa lagi untuk anak yang salehah, isteri mengaminkan juga. Nota: Saya tak pasti isteri saya perasan atau tidak sewaktu mengaminkan doa-doa tersebut, tetapi dari segi bahasa arab, saleh merujuk kepada lelaki, salehah merujuk kepada perempuan. Berdoalah! segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam.

berdoa1

Sekadar gambar hiasan

Leave a Reply

