Kembalinya adik Muadz Azhar ke rahmatullah

image

UPDATE

19 April 2:00 pm

Berikut adalah makluman yang saya terima dari rakan.
 
Pada jam 6.10 petang Malaysia, Muadz Azhar dalam keadaan keadaan kritikal dan diberi bantuan CPR. Pada jam 6.40 petang Malaysia, beliau telah kembali ke rahmatullah. 

Inna lilahi wa inna ilaihi raji’un,  semoga Allah melipatgandakan segala kebaikan Dr Azhar dan keluarganya, menyempurnakan pemergian tersebut dan mengampunkan yang telah pergi.

—————————————————————————————

Saya baru menelefon kak Lina dan beliau meminta kita mendoakan untuk allahyarham Muadz dan juga untuk keluarganya. Sesungguhnya kita merancang, Allahlah yang menentukan. Sesungguhnya hidup kita ini semua sementara saja. Semoga allahyarham Muadz menanti2 masanya ke syurga. Amin.

17 April 6:45 pm

SMS dari seorang rakan dari Dr Azhar

“Asm Akhi. Condtn Muadz worsen, BP low, cant do dialysis n kidney function not gud. We r going thru dis test fr allah wt sabr n redha. Our rtn tunda 1 wk, pls tel ISC.”

 

10 April 2009 6:23 AM

Salam,

We juz finished discussing with the doctors and surgeons. Alhamdulillah, this morning Mu’adz showed some slight improvements in terms of the organ functions. The doctors reduced the medications for the blood pressure, heart beat and a few others and it seems that he is able to breathe slowly and maintain a reasonable blood pressure reading on his own. His kidney also showed some improvements – able to produce urine although only for a very small quantity. Their only concern now is the brain, as the bleeding is quite bad, but after some treatments it gave a slight positive result. The neurosurgeons are trying their best to work on this right now. Whatever it is, we are quite prepared for any possibilities that might occur. But please and please offer your supplications and doa for us. His condition is really bad but miracles do happen and there is still hope of surviving. We try our best but everything comes from Allah and it is He who knows what is best for His servants. Wallahu A’lam

Ammar

10 April 2009 4:28 AM

Salam,
Some updates on Mu’adz….his condition is very bad. Started wt many complications on the organs, some improved, n some worsened a lot. His kidney is not functioning, n he got jaundice since 3 days ago. Before, he used to give slight responses i.e. eyelids moving when we talked to him n recited the quran verses n ma’thuraat, but since yesterday he stopped doing so. The doctors also said that he is not giving other response as he should and suspected it had to do wt the brain. Last night, they scanned his brain, n the results were not positive. His brain is swollen n expanded a lot than a normal brain size and literally filled up the skull. The scan also showed that there were blood clots scattered in many parts of the brain which according to abah and also the other doctors is beyond treatment.
Menyedari perkara ini, kami sekeluarga sandarkan semua pada Allah dan mengharapkan yang terbaik buat kami seisi keluarga dan juga buat Mu’adz sendiri. Pohon doa daripada semua agar dipermudahkan segala urusan dan moga Allah menthabatkan hati kami sekeluarga. Wallahu A’lam. Abah just called me up to the icu, any updates i will post later if time permits.
– Ammar –

4 April 17:36

Assalamualaikum semua,
Untuk makluman semua warga Malaysia di Doha, anak Dr. Azhar, Muadz telah dimasukkan ke wad kecemasan HUKL awal pagi semalam. Kami sklrga di fahamkan yang beliau berada di bawah pengawasan rapi ketika ini setelah menjalani pembedahan di perut. Dr Azhar dan Kak Lina telah berlepas ke K.L untuk memberi sokongan semangat kepada anak kesayangan mereka.
Marilah kita sama-sama  mendoakan kesihatan adik Muadz moga2 beliau cepat sembuh dan kembali sihat seperti biasa.
Wassalam.

Azman

——————————————————————————————-

Berikut saya petik dari blog seorang rakan adik Muadz..

“Menurut sumber2 tertentu, Muadz kena serangan bakteria sewaktu beliau bermain bola dalam lecak. (mula2 aku ingat die keracunan makanan!) kemudian, bakteria jahat tersebut telah menyerang organ2 dalam badan beliau dan akhirnya sampai ke otak! jadi, otak dia sekarang bengkak. menyebabkan beliau tidak lagi menyedarkan dirinya, hanya menggunakan alat bantuan pernafasan. sistem dalam badan beliau juga banyak dah rosak. liver beliau tidak boleh berfungsi. jadi, bile (bile yg warna kuning tu.budak biologi tahu kot) tidak diproses dengan betul dan menyebabkan semua badan beliau bewarna kuning dan mengembung. hujung2 kaki dia bengkak dan bewarna kehitam2an. kesian dia. sedihnya. bukan apa, aku memang dah kenal dia lama, dari kecil lagi. jadi amat terasa la. tambah pulak, aku letak account friendster dia kat top friends aku.
nampak dari luar biasa je, macam orang tengah tidur nyenyak. tapi dekat dalam tu, Hanya Allah Yang Tahu bagaimana peritnya beliau menanggung kesakitan.
waktu aku datang tu, ramai kawan2 sekolah dia datang melawat. dah macam satu rombongan sekolah pulak! itula, orang yg baik hidupnya di dunia ni, akan disukai ramai(”,).
aku harap kita semua boleh mendoakan agar beliau kembali sihat seperti sediakala. syafahullah! hanya doa yang dapat kita lakukan.”

Komen Saya; Sebagai seorang ayah yang pernah menghadapi saat kritikal anaknya, saya tahu, hanya Allah sajalah yang dapat memberi kekuatan kepada Dr. Azhar dan kak Lina. Ya Allah berilah kekuatan kepada mereka dan sembuhkanlah adik Muadz. Ya Allah, tiada yang mustahil bagimu ya Allah, pemilik sekalian alam! Amin.

 

One thought on “Kembalinya adik Muadz Azhar ke rahmatullah

  1. Assalamu’alaikum Wr.Wb.

    Astaghfirullah..
    Innalillahi wa inna illaihi roji’un..

    Saya baru saja dapat berita ini dari Aiman..
    Entah bagaimana perasaan saya saat ini..
    saya sangat amat bersedih.. hati ini rasanya menangis..
    segala kenangan, canda dan tawa dahulu walau hanya sesaat di Malaysia, begitu terukir kuat di hati dan pikiran saya.. tak pernah sedikit pun terlupakan..

    Semoga ini adalah yang terbaik buat Muadz dari Allah s.w.t.
    Ya Allah terimalah segala amal baik perbuatan dan pahala Muadz.. serta ampunilah segala dosa-dosanya.. sesungguhnya Muadz adalah umatMu yang sangat baik..
    dan semoga dr.Azhar dan sekeluarga semua diberikan kekuatan dan keikhlasan..
    Amien!

    Wa’alaikumsalam Wr.Wb.

    ~Pras, Fina, Arum, Tuti~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s