Apabila kita baru bermula…..

Dalam mana-mana amalan baik yang kita cuba mulakan, pasti ada rintangannya. Rintangan ini adalah ujian dari Allah. Malahan ada kalanya kita rasa terlalu banyak sehingga kita rasa ia bukanlah perkara yang sesuai dilakukan. Sebenarnya pengalaman inilah yang mengajar kita dan mudah-mudahan mengangkat darjat kita.

Mafhum Firman Allah s.w.t.

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. Ali-Imran:142

Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji? Al-Ankabut:2

Saya suka mengambil contoh da’wah Rasulullah s.a.w. ke Taif pada peringkat permulaan. Beliau telah dimusuhi  dengan lebih teruk lagi dari pihak Quraisy sehingga bajunya berlumuran darah. Secara kasarnya, jika ia terjadi pada orang lain, mungkin ada yang mengatakan da’wah tersebut adalah sia-sia kerana bukan sahaja tidak ada seorang pun yang menerima da’wah tersebut, malah ia memudaratkan diri. Tetapi adakah da’wah tersebut sia-sia?

Saya harap rakan-rakan (termasuk diri saya sendiri) tidak patah semangat untuk terus berusaha memperbaiki diri diri, keluarga dan meningkat syiar Islam dalam apa jua bentuk pun. Sama-samalah kita mengalakkan rakan-rakan kita untuk meneruskan segala amalan mulia kerana syaitan dan hawa nafsu senantiasa mengajak kepada yang sebaliknya. “Jihad” kita diteruskan….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s