Usrah Ali..dari mana ke mana?

Pada usrah yang telah lepas, selepas tazkirah oleh Ustaz Hasnol Fuad, saya ada sebutkan sesuatu pengamatan. Harap maaf dan izinkan saya mengulanginya lagi di sini.

Berapa kalikah setiap muslim telah diberi peringatan? Contohnya jika seseorang lelaki muslim  berumur 30 tahun, bermakna dia telah mendengar khutbah Jumaat selama lebih 20 tahun. Dalam setahun ada lebih kurang 50 minggu. 20 x 50 = 1000. Sekurang-kurangnya 1,000 kali! Ini tidak termasuk ceramah agama, nasihat-nasihat dan lain-lain lagi.

Jika semua khutbah Jumaat menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran, sudah tentulah dari segi logiknya kita menyangka umat Islam seluruhnya akan senantiasa taat. Tapi sebaliknya, umat Islam hari ini agak lemah dan dibendung segala jenis masalah.

Apabila ayat pengharaman arak turun di Madinah, maka bandar Madinah mengalir dengan arak di jalan-jalan. Arak yang ditumpah dengan serta-merta. Sahabat-sahabat secara mutlak menerima pengharaman arak tanpa soal dan jawab. Begitulah para sahabat, jiwa yang telah dibajai dengan iman, pahala dan dosa, syurga dan neraka sebelum turunnya ayat-ayat hukum.

Kita bukan lagi berada di zaman turunnnya Al-Quran. Walau bagaimanapun, iman kita masih tetap perlu disuburkan. Usrah Ali merupakan forum kita bersama, satu-satunya forum khusus untuk kita. Maka marilah kita ambil peluang ini untuk mengisinya dengan apa yang kita perlukan sebanar-benarnya, iaitu suntikan semangat untuk menjadi mukmin yang sejati. Allah telah mentakdirkan kita sampai ke bumi anbiya’ ini, dan tidaklah Allah tuhan sekalian alam nenjadikan sesuatu itu dengan sia-sia.

Apabila saya menulis artikel ini, dua perkataan muncul di benak pemikiran saya, “Keinsafan” dan “Perjuangan”. Mungkin itulah tema usrah kita pada tahun ini.

Semoga Allah menetapkan kita di jalan yang lurus.  Amin. Saya tutup bicara kali ini dengan satu nasyid popular, semoga menginsafkan kita.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s